Co warto wiedzieć o assistence samochodowym?

Assistance jest najczęściej zaniedbywanym ubezpieczeniem samochodowym. I wiele osób twierdzi, że do niczego się nie przydaje. Kto jednak chociaż raz musiał z własnej kieszeni zapłacić za holowanie samochodu nawet z niezbyt daleka, ten wie, że składka ubezpieczeniowa jest łatwiejsza do zniesienia.

Pułapki assistance

Ubezpieczenie ubezpieczeniu nierówne. Warto wiedzieć, jakie są podstawowe kryteria oceny różnych pakietów assistance.

  • Dystans holowania. Jedne firmy wprowadzają ograniczenie dolne (holowanie tylko po awarii co najmniej 50 km od domu), a prawie wszystkie górne (z progiem kwotowym, np. 700 złotych, albo w kilometrach). Limitów nie ma w najdroższych ubezpieczeniach.
  • Powody zatrzymania. Nie zawsze klienci ubezpieczyciela mogą liczyć na holownik po awarii. W tańszych pakietach holowanie będzie pokryte z ubezpieczenia tylko po wypadku, a za ściągnięcie auta z usterką trzeba będzie płacić.
  • Podejmowane działania. Choć w większości ubezpieczyciele obiecują najpierw podjąć próbę usprawnienia pojazdu na drodze, to poza przypadkami przebitej opony praktycznie od razu kończy się wciągnięciem na lawetę, a to nie zawsze najlepsze rozwiązanie.
  • Ilość interwencji w czasie ubezpieczenia. W każdym pakiecie ilość możliwych interwencji jest ograniczona, np. do dwóch awaryjnych otwarć samochodu, trzech holowań i jednego dostarczenia paliwa. Warto przyjrzeć się tym opcjom.

Samochody używane z gwarancją wszystkich marek zawsze z assistance

Posiadacze samochodów muszą sobie kupować assistance we własnym zakresie, a więc albo w pakiecie z OC, albo od innego ubezpieczyciela jako oddzielną usługę. W nieco lepszej sytuacji są ci, którzy są właśnie na etapie zakupu nowego auta. W salonach oczywiście zawsze jest opcja zakupienia pakietu ubezpieczeń, ale assistance jest też elementem gwarancji dla samochodów używanych. Samochody używane z gwarancją wszystkich marek, o ile tylko gwarancja jest zaprojektowana z głową, są objęte ubezpieczeniem assistance. To zresztą konieczność – pojazd trzeba holować, żeby można go było zgodnie z zapisami gwarancji naprawić w warsztacie.

Zakup samochodu używanego z gwarancją będzie oczywiście droższy niż kupno niesprawdzonego pojazdu od prywatnego właściciela, ale w praktyce różnica w cenie nie jest wielka. Warto bowiem pamiętać, że to z niej pokryte zostanie ewentualne holowanie, a poza tym taki samochód jest gruntownie sprawdzony przed sprzedażą. Ostatecznie sprzedającemu będzie przecież zależało na tym, żeby nigdy nie trzeba było gwarancji uruchamiać.